V začetku leta 2020 smo začeli s pripravami na IOTA ekspedicijo na arhipelag Palagruža, točneje na svetilnik na Veliki Palagruža. To je bila naša destinacija za RSGB IOTA contest. Referenčne oznake tega otoka so:
IOTA: EU-090
IOCA: 084
WLOTA : LH 0057
ARLHS: CRO 012

Vela Palagruža je ozek dolg greben dolžine cca 1400m, širine do 300m ter površine 0.286 km2. Dolžina obale je 3.68 km, najvišja točka, na katerem stoji svetilnik je 91m/nm. Svetilnik so zgradili v času Avstro Ogrske in vladanja Marije Terezije, leta 1875.

Na otoku je zelo malo padavin, letno le okoli 270 ml. Na otoku raste prava subtropska vegetacija listopadnega grmičevja. Ta samo v vlažnih zimskih mesecih obdrži listje, cveti jeseni, poleti pa je povsem golo.

Otok je odprt za javnost oz. za turiste šele po osamosvojitvi Hrvatske, saj je bil otok pred tem vojaška baza JLA. Na otoku je samo en objekt, to je svetilnik, kjer sta stalno dva svetilničarja. Na svetilniku oddajajo tudi dva apartmaja za turiste.

Ekipo smo sestavljali:
Miran S50O
Silvo S50X
Hubi S53Z
Milan S58MU

Do sredine julija 2021, ko smo se odpravili na pot, smo pripravili potrebno opremo. S pomočjo našega prijatelja Mata 9A3SM, smo pridobili poseben pozivni znak 9A21A.

15.7.2021 v popoldanskih urah smo vso opremo, ki jo je bila poln kombi, krenili na pot proti polotoku Pelješac, kjer smo se vkrcali ob 4. uri na prvi trajekt za Korčulo. Ob 7h smo bili na dogovorjenem mestu v mestecu Vela Luka. Prevoznik nas je pričakal s slabo novico, da je plovba zaradi premočnega vetra odpovedana in da morda krenemo naslednji dan. Tako smo ta dan preživeli na ogledu tega mesteca, med drugim smo obiskali tudi grob legendarnega pevca Oliverja Dragojeviča. V naslednjih dneh je bila tretja obletnica njegove smrti.

17.2021 ob 12h smo naposled le pričeli z vkrcavanjem na čoln, saj se je veter umiril Po dobrih dveh urah in pol plovbe mimo Lastova in Sušca, smo naposled prispeli do Palagruže. Že od daleč nas je pričakal veličastni svetilnik, zgrajen leta 1875 v času vladanja Marije Terezije.
S čolna so nam svetilničarja in posadka čolna spravili opremo na manjši čoln in z njim do tovorne žičnice, ki jo je pripeljala do svetilnika. Sami pa smo se po stezi odpravili na svetilnik, ki stoji 91 m nad morje. Po prihodu smo ugotovili, da internetne povezave ni, oz. je od časa do časa kakšen signal in je komunikacija preko interneta skoraj nemogoča. Pojavil se je še drug problem in sicer elektrika. Svetilnik ima električno energijo, ki jo pridobivajo s sončnih celic ter s pomočjo agregatov. Pred našim prihodom se je pokvaril še del napajalnega sistema, zaradi česar so se akumulatorji takoj spraznili. Zaradi tega smo bili omejeni z delom.

V nedeljo, 18.7.2021, smo v hudi vročini pričeli s postavljanjem spider beama in dveh vertikalnih anten za 40m. Naslednji dan smo postavili še dve dipole anteni za 80m ( cw in ssb ), dipole za 40m za run postajo. V naslednjih dneh smo postavili za multiplier postajo še en spider beam na drugi strani svetilnika ter žične antene za 80m in 40m ter usmerjen dipole za WARC obsege. Prav tako smo vzpostavili povezavo na DX cluster preko otoka Vis. Pri tem nam je nudil vso potrebno podporo Matjaž S57MK, ki je ta čas dopustoval na otoku Vis.

V soboto, 24.7.2021, pred tekmovanjem smo še enkrat stestirali opremo : 2x Kenwood TS 590 SG, 1x ojačevalec Acom 1000, 2x spider beam, 2x phased vertical za 40m, Dipole za 80m cw, Dipole za 80m ssb, Dipole za 80m in 40m in z nestrpnostjo pričakali začetek IOTA RSGB tekmovanja. Delali smo v kategoriji Island stations, multi one, high power. Delati smo morali brez internetne povezave, saj na otoku ni bilo signala. V pomoč nam je bil samo stari » DX cluster«. Bili smo edini z referenčnega območja EU-090, saj v to skupino spadajo samo trije nenaseljeni otoki: Vela in Mala Palagruža ter otok Galiola.
V soboto pozno ponoči je začel pihati zelo močan južni veter, ki je ob 3 uri podrl spider beam, ki smo ga imeli postavljenega za multiplier postajo. Ob 10h smo zaradi varnosti morali s stolpa spustiti tudi drugi spider beam za run postajo, saj je bil veter vedno močnejši. Tako smo v zadnjih štirih urah delali samo z žičnimi antenami. Ob koncu tekmovanja smo imeli v dnevniku:

Band Mode QSOs Points Mults
10M SSB 2 30 2
ALL   2002 15580 274
      4.268.920

Pojavil se je problem pošiljanja dnevnika tekmovalni komisiji, saj ni bilo dovolj internetnega signala. To nam je uspelo le 4 ure pred rokom za oddajo. Imeli smo že pripravljeno sporočilo oz. prošnjo, da nam dovolijo poslati dnevnik po roku zaradi objektivnih pogojev, vendar to na srečo ni bilo potrebno. Po do sedaj zbranih informacijah zasedamo drugo ali tretje mesto v svoji kategoriji.

V naslednjih dneh smo pričeli s pospravljanjem anten ki smo jih imeli za multiplier postajo. Pustili smo usmerjen dipole za WARC obsege ter dipola za 80m in 40m. Postavili pa smo še 13 el yagico za 2m obseg. Aktivni smo bili, kolikor nam je dopuščala elektrika, saj so omrežje oz. agregate popravili šele predzadnji dan našega bivanja. Dneve smo si zadnji teden krajšali s plavanjem ter z ribolovom. Svetilničarja Ivo in Tomi sta nas z veseljem vzela na svoj čoln, ko sta šla postavljat mreže ali pa pobirat iz njih izplen. V zameno za našo » pomoč« so nas presenetili z ribjimi specialitetami ( brodet, kuhane ribe na njihov način s krompirjem v kosih, pečene na žaru ter pašta z jastogi ). Slednja specialiteta je prišla na vrsto zadnji večer našega bivanja.

Zadnji dan smo dokončno pospravili vso opremo, jo spakirali in jo pripravili za transport na ladjo. Svetilničarji so nam sporočili, da imamo srečo, ker se v nedeljo že pričakuje ponovno močan jugo. Dopoldan, na dan odhoda, preden je prišel gliser s Korčule, se je že pojavil močnejši veter, ki se je vedno bolj krepil. S pomočjo svetilničarjev smo vso opremo z veliko truda spravili preko tovorne žičnice, najprej na čoln, s katerim smo jo prepeljali na gliser. Izjava svetilničarja, da še nikdar niso v takem vetru, transportirali opreme, pove veliko. Naknadno smo izvedeli, da sta svetilničarja dobila izmeno, namesto v ponedeljek, šele v torek. Vzrok je bil močan veter.

Po treh urah valovite vožnje smo v poznih popoldanskih urah prispeli v Velo Luko na Korčulo, kjer nas je že čakal voznik s kombijem. Domov smo se srečno in brez kakšnih večjih nevšečnosti na poti vrnili v zgodnjem nedeljskem dopoldnevu. Dogovoril smo se, da naslednje leto ponovno odidemo na novo IOTA ekspedicijo, vendar pa kam, še ostaja vprašanje. Odprava je potekala v prijateljskem vzdušju, vsak od ekipe je opravil svoje delo.

Odpravo so nam z donacijami omogočili:
– Zveza radioamaterjev Slovenije
– Občina Videm pri Ptuju
– Notranja oprema Benko
– Penzion Kanonir
– Matjaž S57MK
– Slavc S57DX
– Člani radiokluba S59EHI Ravne na Koroškem
– ter še mnogi drugi, katerim se še enkrat od srca zahvaljujemo.

Zadnje objave

Pritožba UO ZRS zop

Tale zaplet smo sicer hoteli rešiti interno. Po zadnjem sklepu ...

CQ World Wide DX Con

The English translation of the original article is below the ...

S50CLX DX Cluster sp

V primeru, da želimo na spletnem vmesniku S50CLX DX Clustra ...

IOTA tekmovanje VIS

Med 25.7.2023 in 31.7.2023 je ekipa v sestavi 9A/S50O ( ...

Radioamaterska olimp

Pred nekaj dnevi sem se vrnil iz Italije, kjer je ...